dinsdag 5 november 2013

A double breasted epiphany.

Double breasted III

Double breasted IIDouble breasted I

1 / 2 / 3

Heel lang geleden, toen er om de twee ochtenden als bij toverslag een stapeltje verse kleren voor me klaar lag bij 't ontwaken, konden de winters verdomd lang duren. Als je klein bent lijkt alles groter en onoverkomelijker. Bij de aankondiging van de jaarlijkse jassenjacht overviel me dan ook standaard een vaag gevoel van misselijkheid en wanhoop. Gezeur, gemaar of andere sabotage werden namelijk niet getolereerd: de buit was te nemen, niet te laten. Ook het criterium degelijkheid werd tijdens de zoektocht hoog in het vaandel gedragen. Dit ten koste van esthetiek of de beginselen van mijn eigen smaak. 'Op de groei' was bovendien een belangrijke voorwaarde. Jarenlang heeft mijn schriele kinderlijfje een gigantische lap stof door wind-, regen-, hagel- en sneeuwbuien getorst. Ergens in het schuifje 'verdrongen herinneringen' zit een bessenrode frommelfrak met ouderwetse Laura Ashley-print in de voering. De kwaliteit bleek zo goed, dat hij meteen twee seizoenen dienst mocht doen. Oh, the joy. Nog een topper was de mosgroene mastodont met gruwelijk irritante houtje-touwtjesluiting, waar de wind goed tussen kon zigzaggen. En ook op de constant blokkerende rits van de opbollende anorak in fluoblauw heb ik flink gevloekt. 

Tijden veranderen. Meningen ook. Wanneer ik mijn vrolijke kindversie in gekiekte scènes uit de jaren negentig zie ronddartelen vat ik meteen meer begrip op voor de Duplokleurige keuzes van de huisstylist. Schaamrood werd ingeruild voor vertedering, weerzin voor inzicht. Gek eigenlijk, dat de zeemansjas de selectie nooit heeft gehaald. Het klassieke model van de peacoat had me menig winterochtend ongetwijfeld doen huiveren. De revers zijn uitstekende windbrekers en door de dubbele rij knopen maakt extern onheil geen kans. De dikke en stijve stof verzekert het onbeholpen extra large effect en dus een grote kans op marineblauwe jeugdtrauma's.

Isabel Marant stak een niet onaardige versie in haar collectie voor H&M. Benieuwd of die na de storm van volgende week nog te bemachtigen valt. Hij gaat vast jaren mee. En maar goed ook. 

4 opmerkingen:

  1. Mooie jassen! Is het je nog gelukt het exemplaar van Isabel Marant pour H&M te bemachtigen? Ik heb enkele items van mijn wishlist kunnen graaien, oa het witte shirt, het shirt met verenprint, grijze longsleeve en de blouse die Lou Doillon draagt in de campagne. Was wel een afschuwelijke drukte weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chapeau zeg! De gedachte aan die drukte is de reden waarom ik niet ben gaan meedrummen. Zo nodig was die jas nu ook weer niet. Al helpt het dat ik hem nooit in het echt heb gezien. Ik vond het wel opmerkelijk dat de overdreven media-aandacht mij zowel een indigestie als een nieuwsgierig, bijna hebberig syndroom bezorgde. Misschien stond het gros van de massa daar vooral voor dat laatste. Jammer, want daar gaat een deel van de Marant-magie door verloren. Al is ze die volgens mij al een paar seizoenen kwijt. Proficiat met je buit!

      Verwijderen
  2. Ik moet toegeven dat ik dat ook had! Hoe meer de datum dichterbij kwam, hoe meer items ik wilde... Erg eigenlijk! Maar uiteindelijk toch nog aan mijn wishlist vastgehouden dat ik in het begin gemaakt had. Al had ik nog wel graag die grijze blazer gehad maar goed... Ik ben nu 1000 redenen aan het bedenken waarom hij eigenlijk toch niet zo goed geweest was. De kwaliteit van de items die ik wel bemachtigd heb is wel goed trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.marktplaats.nl/z/isabel-marant.html?query=isabel+marant&view=gv
      ^^ Hier ben ik al te vaak in de verleiding gebracht. Door de grijze blazer, bijvoorbeeld.

      Verwijderen